Információ
OKIT Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat
Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat szolgáltatásának elsőrendű célja, hogy segítséget nyújtson a kapcsolati erőszak, a gyermekbántalmazás, a prostitúció- és emberkereskedelem áldozatainak és szükség esetén gondoskodjon az elhelyezésükről.
A Telefonszolgálat állandó elérhetőséget kíván biztosítani minden bajba jutott és azonnali segítséget kérő embernek a nap minden órájában, az ország egész területén és külföldön, rendelkezésre kíván állni mindenki számára, akinek szüksége van rá.
Az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat a nap 24 órájában, Magyarországról ingyenesen elérhető a 06-80-20-55-20-as telefonszámon.
www.csbo.hu
Magyarországról ingyenes segélyvonal: 06/80-20-55-20
E-mail: okit@csbo.hu
Hogyan segítünk?
A Családbarát Ország Nonprofit Közhasznú Korlátolt Felelősségű Társaság működtetésében az Országos Kríziskezelő és Információs Telefonszolgálat (OKIT) a kapcsolati erőszak (párkapcsolati erőszak, a gyermekbántalmazás, illetve a háztartáson belül a rokonok, családtagok által elkövetett erőszak), prostitúció- és emberkereskedelem áldozatainak segítésével foglalkozik. Az információnyújtás mellett azonnali segítséget nyújt a bántalmazás miatt kialakult válsághelyzetben, krízisbe került állampolgárok (elsősorban nők és gyermekek) részére. Rászorultság esetén, a klienssel egyeztetve, titkos menedékhelyen történő azonnali elhelyezésben is tudunk segíteni.
Amennyiben egyéb segítő lehetőségek helyett az elhelyezés válna szükségessé, úgy a krízisotthonokban, amelyek titkos intézmények, 30 napos elhelyezésre van mód, ami indokolt esetben, maximum további 30 nappal meghosszabbítható. Az ellátás díjtalan. A gondozás során a krízisotthon szakemberei segítik a rászorulót a probléma hosszabb távú, biztonságos megoldásában, továbbá kapcsolatot tartanak az illetékes családsegítő és gyermekjóléti szolgálat családgondozójával.
Szabad férőhely esetén a rászorulónak önállóan, saját költségén kell eljutnia az ország területén található krízisotthonok valamelyikébe, a krízisotthon munkatársával megbeszélt részletek szerint. Szállításban sajnos nem tudunk segíteni. Amennyiben a kliens, saját mobil elérhetőséggel nem rendelkezik, úgy a krízisotthon munkatársa, az illetékes családsegítő és/vagy gyermekjóléti szolgálat segítségével, a szolgálat által megadott telefonszámon keresztül állapodik meg vele az odautazás részleteiről. Amennyiben szükséges, a menekítés a rendőrség bevonásával is megvalósítható az elhelyezés során.
Telefonszolgálatunk az ország egész területéről, éjjel-nappal, ingyenesen, vezetékes vagy mobil hálózatról is hívható.
Segélytelefonszámok, információk bántalmazottaknak:
- Ökumenikus Segélyszervezet honlapja a kapcsolati erőszak formáiról, megelőzéséről: www.segelyszervezet.hu/veddeszre
- Eszter Ambulancia, a szexuális erőszak áldozatainak lelki felépüléséért: 06-1-466-9872 www.eszteralapitvany.hu
- NANE: 06-80-505-101 (szerda kivételével naponta 18-22 óráig) www.nane.hu
- Nők joga honlap: www.nokjoga.hu
- Országos Rendőr Főkapitányság: 107,112, 1/443-5500 www.police.hu
- ORFK Telefontanú (bűncselekmények bejelentése): 06-80-555-111 www.police.hu/megelozes/telefontanu
- Patent Egyesület jogsegélyszolgálata: 06-70-252-52-54 (szerda: 16-18 , csütörtök: 10-12 óráig) www.patent.org.hu
- Segélyvonal a szexuális erőszak áldozatainak: (KERET Koalíció segélyvonala): 06-40-630-006 (hétfő: 10-14, szerda: 14-18 óráig, péntek: 10-14 óráig) www.keretkoalicio.blogspot.com
- Stop- férfierőszak információs vonal (férfiaknak, akik saját életükben vagy társadalmi szinten tenni szeretnének a nők és gyermekek elleni erőszak ellen): 06-1-344-3802 (csütörtökönként 18-22 óra között) www.stop-ferfieroszak.hu
- Fehér Gyűrű Közhasznú Egyesület
Segélytelefonszámok:
- Csellengők, eltűntek nyomában: 06-1-438-0858
- DélUtán, középkorú és idős emberek Lelkisegély szolgálata: 06-80-200-866 (minden nap 18-21 óráig) www.delutan.hu
- Drog-Stop: 06-80-505-678 (éjjel-nappal) www.drog-stop.hu
- Fehérkereszt Gyermekvédő Alapítvány: 06-80-505-006 vagy 06-1-321-4779 www.feherkereszt.hu
- Gólyahír Egyesület a várandós anyákért és gyermekikért: 06-80-203-923 www.golyahiregyesulet.hu
- Ifjúságért Mentálhigiénés Szövetség www.imsz.hu, Telefon: 137-00
- Kék Vonal Ifjúsági és Gyerektelefon és Internet Helpline: 116-111 (előtag és körzetszám nélkül hívható bárhonnan Magyarország területén, éjjel-nappal)
Eltűnt Gyerekek Segélyvonala: 116-000
Gyerekjogi tanácsadás: www.kek-vonal.hu - Magyar Máltai Szeretetszolgálat: 06-1-391-4700 vagy 06-1-391-4704 www.maltai.hu
- Magyar Rákellenes Liga ingyenes lelkisegély szolgálat: 06-80-505-675 www.rakliga.hu
- Magyar Vöröskereszt: 06-1-374-1300
- Meleg Háttér Információs és Lelkisegély Szolgálat: 06-1-329-3380 vagy 06-80-505-605 (mindennap 18-23 óráig) www.hatter.hu
- Menhely Alapítvány, hajléktalanoknak: 06-1-338-4186 www.menhely.hu
- Ökumenikus Segélyszervezet: 06-1-208-4932 vagy 06-1-208-49-33 www.segelyszervezet.hu
- Társaság a Szabadságjogokért: 06-1-209-0046 www.tasz.hu
Integrált jogvédelmi szolgálat
Berze Mariann |
Gyermekjog |
mariann.berze@ijb.emmi.gov.hu |
A gyermekjogi képviselő ellátja a gyermekvédelmi gondoskodásban részesülő gyermek e törvényben (1997. évi XXXI. törvényben) meghatározott jogainak védelmét, és segíti a gyermeket jogai megismerésében és érvényesítésében, valamint kötelességei megismerésében és teljesítésében. A gyermekjogi képviselő kiemelt figyelmet fordít a különleges vagy speciális ellátást igénylő gyermek védelmére.
Figyelemmel kíséri az óvoda, az iskola, a kollégium és a pedagógiai szakszolgálat intézményeiben folyó gyermekvédelemmel kapcsolatos tevékenységet, segíti a gyermeki jogok érvényesülését. Indokolt esetben megkeresi az említett intézmények fenntartóját, illetve szükség szerint a gyermek érdekében a gyámhatóságnál eljárást kezdeményez.
Gyermekjogi képviselő tevékenysége során:
- segít a gyermeknek panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását;
- segíti a gyermeket az állapotának megfelelő ellátáshoz való hozzájutásban, a gyermekjóléti szolgálat esetmegbeszélésén, illetve a területi gyermekvédelmi szakszolgálat elhelyezési értekezletén az ezzel kapcsolatos megjegyzések, kérdések megfogalmazásában;
- eljár a gyermek szülője vagy más törvényes képviselője, a gyermek, illetve fiatal felnőtt, valamint a gyermek-önkormányzat felkérése alapján,
- eljár az érdek-képviseleti fórum megkeresése alapján;
- a gyámhatóság kirendelése alapján képviseli a gyermeket a nevelési felügyelettel kapcsolatos eljárásban;
- jogsértések észlelése esetén javaslatot tehet:
- gyermekvédelmi igazgatási bírság kiszabására;
- a jogsértés jövőbeni előfordulásának megelőzése érdekében a jogsértéssel érintettek között, szükség szerint szakértők bevonásával, egyeztető megbeszélés tartására a gyámhatóságnak;
- a jogsértő személy továbbképzésére a fenntartónak, működtetőnek.
A gyermekjogi képviselők munkájában kiemelkedő feladat a lakosság jogi ismereteinek és jogtudatosságának növelése, a gyermekek és a lakosság részére történő tájékoztatás.
Forgács Béla |
Ellátottjog |
bela.forgacs@ijb.emmi.gov.hu |
Az ellátottjogi képviselői hálózatot az egészségügyért, a szociál- és nyugdíjpolitikáért, valamint a gyermekek és az ifjúság védelméért felelős miniszter által vezetett minisztérium (Emberi Erőforrások Minisztériuma, EMMI) önálló szervezeti egységeként az Integrált Jogvédelmi Szolgálat (IJSZ) működteti.
Az ellátottjogi képviselő – törvényekben és a jogszabályokban meghatározott keretek között – védi az ellátottak jogait, segíti őket azok megismerésében és érvényesítésében.
Az ellátottjogi képviselő feladatai az Szociális Törvény alapján
- segíti az ellátást igénybevevőt, törvényes képviselőjét az ellátással kapcsolatos kérdések, problémák megoldásában, szükség esetén segítséget nyújt az intézmény és az ellátott között kialakult konfliktus megoldásában,
- segít az ellátást igénybe vevőnek, törvényes képviselőjének panasza megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását az intézmény vezetőjénél és a fenntartónál, segítséget nyújt a hatóságokhoz benyújtandó kérelmek, beadványok megfogalmazásában,
- megkeresésre, illetve saját kezdeményezésre tájékoztatást nyújthat az ellátottakat érintő legfontosabb alapjogok tekintetében, az intézmény kötelezettségeiről és az ellátást igénybe vevőket érintő jogokról,
- a jogviszony keletkezése és megszűnése, továbbá az áthelyezés kivételével eljárhat az intézményi ellátással kapcsolatosan az intézmény vezetőjénél, fenntartójánál, illetve az arra hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságnál, és ennek során - írásbeli meghatalmazás alapján - képviselheti az ellátást igénybevevőt, törvényes képviselőjét,
- az intézmény vezetőjével történt előzetes egyeztetés alapján tájékoztatja a szociális intézményekben foglalkoztatottakat az ellátottak jogairól, továbbá ezen jogok érvényesüléséről és a figyelembevételéről a szakmai munka során,
- intézkedést kezdeményezhet a fenntartónál a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetésére,
- észrevételt tehet az intézményben folytatott gondozási munkára vonatkozóan az intézmény vezetőjénél,
- amennyiben az ellátottak meghatározott körét érintő jogsértés fennállását észleli, intézkedés megtételét kezdeményezheti a hatáskörrel és illetékességgel rendelkező hatóságok felé,
- a korlátozó intézkedésekre, eljárásokra vonatkozó dokumentációt megvizsgálhatja.
Országos Tisztiorvosi Hivatal